26 april 2024

Mondkapjes in vliegtuigen, nul onderbouwing, vooral gevaarlijk

Luchtcirculatie van vliegtuigen is uiterst vernuftig. Zo’n slim ontwerp is geen overbodige luxe maar pure noodzaak want mensen hebben zuurstof nodig, ook tijdens het vliegen. Urenlang met honderden tegelijk in zo’n buis zonder goede luchtvoorziening wordt anders snel levensgevaarlijk. We herinneren ons allemaal de sporadische berichten over gesmokkelde mensen die stikken in vrachtwagens of zeecontainers. Dat komt allemaal door zuurstofgebrek.

Die noodzaak tot verse lucht valt makkelijk te berekenen. Boeing meldt bijvoorbeeld voor model 787 een cabine volume van 68 kub. Daar moeten maximaal 335 passagiers van ademen. 68 kub gedeeld door 335 passagiers is 0,20 kub per passagier. Ofwel, iedere passagier heeft een kolom van 20 centimeter breed bij 1 meter hoog bij 1 meter diep beschikbaar.

Steek je hoofd in een doos van gelijke omvang en het ademen verloopt al snel moeizaam. Logisch, de doos vult zich snel met uitgeademde CO2, dat welbekende carbon dioxide. 

Vliegtuigontwerpers voorzien passagiers daarom constant van verse lucht. Wie een vliegtuig binnenstapt hoort meteen het zoemende geluid van de airconditioning. Het systeem blaast continu lucht de cabine in boven het hoofd van vrijwel alle passagiers. Dit verloopt via een algemeen systeem, en een draaiknop voor iedere passagier. Tegelijkertijd zuigt de vloer onder alle passagiers uitgeademde lucht af. Aangezogen en afgezogen lucht moeten absoluut in balans zijn voor een constante luchtdruk in de cabine.

Mijn eigen 0,2 kub

“Als mijn 0,20 kub continu ververst wordt, waarom dan mondkapjes?” Een analyse van het luchtcirculatiesysteem haalt iedere motivatie voor mondkapjes onderuit. Ingeademde koude lucht komt van boven, uitgeademde lucht wordt meteen in de vloer afgezogen. Hoezo besmettingen?

Tachtig procent van die uitgeademde lucht gaat daarna door de vleugels naar buiten, resterende twintig procent door een HEPA-filter die alle stof, bacteriën en virusdeeltjes verwijdert. Die HEPA-gefilterde lucht wordt daarna gemengd met vers aangezogen buitenlucht. Dat mengsel gaat weer de cabine in. Daar begint de cyclus opnieuw.

Dat proces ververst iedere 2 tot 3 minuten de gehele cabine met merendeels van buiten aangezogen schone lucht. Virussen maken in een dergelijk systeem geen schijn van kans.

Mondkapjes in vliegtuigen hebben daarom nul onderbouwing, anders dan het massaal veroorzaken van hypoxia, hoofdpijn en op termijn bacteriële longinfecties. Het is allemaal een herhaling van honderd jaar geleden, toen in 1918 niet een virus maar bacteriële longinfecties veel mensen fataal werd.

Hysterisch vliegpersoneel

Talrijke onderzoeken haalden de virus-motivatie voor mondkapjes al onderuit. Zelfs RIVM directeur Jaap van Dissel en minister Tamara van Ark gaven het toe. Daarbovenop komt nu ook het luchtcirculatiesysteem van vliegtuigen zelf.

Jammer genoeg wordt vliegpersoneel met hun werkgelegenheid gechanteerd om passagiers onder druk te zetten tot het dragen van mondkapjes. Het is tijd dat vliegpersoneel hun eigen aircosysteem gaat bestuderen.

Zie ook: